De
Richard Wagner escoltarem en primer lloc l'obertura de Tannhäuser, opera en tres actes, compta l'essència de la trama de l'òpera: la
lluita entre l'amor carnal i l'espiritual que esquinça el protagonista, i igual
que aquella, és un magnífic poema simfònic de fàcil comprensió un cop es
coneixen els seus leitmotiv.
La
primera secció és un errant maestoso amb una estructura ABABA. El tema A és
el tema de la peregrinació, que és introduït per dos trompes, dos fagots i dos
clarinets, en forma de coral, i B és el tema del perdó que apareix en les violes i violoncels amb un fort contingut cromàtic. Són 80
compassos que formen un crescendo i descrescendo que representa el pas dels pelegrins
per l'escena. Aquest efecte pre anuncia l'escena del cor dels pelegrins del
tercer acte.
La
segona secció està relacionada amb el Venusberg i descriu musicalment una bacanal,
en el qual apareixen diferents personatges mitològics, com sàtirs, sirenes i
nimfes, culminant en l'himne a la deessa Venus que Tannhäuser desplegarà a la
primera escena del primer acte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada